Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II

Autorzy: ,

Stron: 344
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Septem
Wydawca: Septem
Cena:
39,90 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 7,98 zł
31,92 zł 39,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
39,90 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
31,92 zł
39,90 zł
Znajomość muzyki klasycznej i zamiłowanie do jej słuchania oznacza, że jest się osobą dojrzałą i wyrobioną kulturalnie. Może świadczyć o klasie i wysokiej inteligencji, a przy tym o wrażliwości. Przecież wiadomo, że muzyka łagodzi obyczaje! Tymczasem wielu z nas, choć niechętnie się do tego przyznaje, zwyczajnie nie rozumie muzyki klasycznej i specjalnie za nią nie przepada. A szkoda, bo świat muzyki klasycznej jest piękny, tajemniczy, rozbudzający emocje - i bardzo, ale to bardzo wciągający!
Trzymasz w dłoni książkę napisaną przez wybitnych muzyków o wielkiej pasji. Dzięki tej pozycji łatwo i w zabawny sposób zyskasz wiedzę na temat teorii muzyki, kompozycji, orkiestracji oraz głównych kierunków w muzyce. Dowiesz się, na czym polegał geniusz Bacha i dlaczego Beethoven zmienił świat muzyki w przedziwny sposób. Łatwiej wybierzesz spośród ogromu muzyki klasycznej te utwory, które przyniosą Ci najwięcej radości. Ale przede wszystkim odkryjesz przedziwny ogród emocji, wzruszeń i uniesień, które może przynieść muzyka pełna czaru, piękna, mocy i subtelności - muzyka klasyczna.
  • Wielka orkiestra - poznaj instrumenty wchodzące w skład orkiestry
  • Teoria muzyki - odkryj elementy składowe muzyki
  • Przygotowanie koncertu - instrukcja krok po kroku
  • Pojęcia kluczowe - tonacje, interwały, barwa, skala itp., itd.
  • Materiał muzyczny na CD - posłuchaj muzyki mistrzów w prawdziwie mistrzowskim wykonaniu, która świetnie ilustruje omówione w książce zagadnienia.

Zasłuchaj się w muzyce klasycznej, poznaj ją - i pokochaj!

Dowiedz się:
  • jak odróżniać sonatę od symfonii,
  • jak słuchać muzyki granej na różnych instrumentach,
  • co to jest wahadło muzyki klasycznej,
  • jak wygląda praca zawodowego muzyka,
  • jak tworzyć kolekcje muzyki klasycznej,
  • jak wprowadzić do swojego życia więcej muzyki — klasycznej przede wszystkim!
W tej książce znajdziesz:
  • inteligentną, zabawną i poruszającą historię muzyki klasycznej,
  • wskazówki, jak słuchać, aby najpełniej odebrać piękno muzyki,
  • opis skomplikowanych relacji między dyrygentem a orkiestrą i wyjaśnienie, jak wygląda muzyka poważna „od kuchni”,
  • przydatny koncertowy przewodnik z cennymi poradami,
  • wskazówki, dzięki którym nauczysz się rozpoznawać poszczególne style i szkoły muzyczne.
Poza książką znajdziesz wyczerpujący, świetnie przygotowany materiał muzyczny, który:
  • ułatwi Ci zrozumienie treści zawartych w książce,
  • pozwoli Ci posłuchać muzyki mistrzów w prawdziwie mistrzowskim wykonaniu!

David Pogue przez dziesięć lat prowadził musicale na Broadwayu w Nowym Jorku. Autor świetnie sprzedających się poradników dotyczących muzyki i zaawansowanych technologii. Jego artykuły ukazują się w takich pismach, jak „New York Times” czy „Scientific American”.

Scott Speck jest wybitnym dyrygentem. Koncertował m.in. w Chicago, Moskwie, Londynie, Paryżu i wszędzie dał się poznać jako dyrygent o osobowości zwycięzcy, a przy tym pełen pasji i wyczucia. Autor kilku bardzo lubianych książek popularyzujących wiedzę o muzyce klasycznej i balecie.

O autorach (15)

Podziękowania od autorów (17)

Wstęp (19)

  • O książce (19)
  • Naiwne założenia (20)
  • Ikony użyte w książce (20)
  • Oprócz książki (21)
  • Co dalej (21)

CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ (23)

Rozdział 1: Otwieramy muzyczną ostrygę (25)

  • Czym naprawdę jest muzyka klasyczna? (25)
  • Jak poznać, czy w ogóle to lubisz? (26)
  • Siedem nawyków twórczych kompozytorów (26)
    • Muzyka płynąca z serca (26)
    • Struktura, którą można poczuć (27)
    • Kreatywność i oryginalność (27)
    • Wyraz ludzkich emocji (27)
    • Utrzymywanie uwagi słuchacza (28)
    • Muzyka łatwa do zapamiętania (28)
    • Muzyka, która porusza Cię do głębi (29)

Rozdział 2: Cała historia muzyki na 80 stronach (31)

  • Zrozumienie, skąd się wzięła muzyka klasyczna (31)
  • Śpiewanie przez cały dzień: średniowiecze (32)
    • Chorał gregoriański (32)
    • Mnich imieniem Guido (33)
    • Ofiara spełniona (33)
  • Nowe narodziny: renesans (33)
    • Powstanie madrygału (34)
    • Narodziny opery (35)
  • Czas wzruszeń: era baroku (35)
    • Szaleńcze nuty (36)
    • Królowie, księża i inni bogacze (36)
    • Antonio Vivaldi (37)
    • Georg Friedrich Händel (38)
    • Jan Sebastian Bach (40)
  • Zacieśnianie gorsetu: klasycyzm (43)
    • Joseph Haydn (43)
    • Wolfgang Amadeusz Mozart (45)
    • Ludwig van Beethoven: człowiek, który zmienił wszystko (49)
    • Schubert i jego Lieder (53)
    • Felix Mendelssohn (55)
  • Zakochać się: beznadziejni romantycy (57)
    • Carl Maria von Weber (57)
    • Hector Berlioz (58)
    • Fryderyk Chopin (61)
    • Robert Schumann (63)
    • Johannes Brahms (65)
    • Supergwiazdy: Paganini i Liszt (67)
    • Liszt idzie w ślady Paganiniego (68)
    • Richard Wagner (69)
    • Strauss i Mahler (70)
  • Cześć dla flagi: nuty narodowe w muzyce klasycznej (73)
    • Bedřich Smetana (74)
    • Antonín Dvořák (75)
    • Zaproszenie do Ameryki (76)
    • Edvard Grieg (77)
    • Jean Sibelius (78)
    • Carl Nielsen (79)
    • Glinka i Potężna Gromadka (80)
    • Piotr Czajkowski (82)
    • Sergiusz Rachmaninow (84)
  • Muzyka poważna w XX w. i później (85)
    • Debussy i Ravel (86)
    • Igor Strawiński (88)
    • Sergiusz Prokofiew (90)
    • Dymitr Szostakowicz (91)
  • Druga Szkoła Wiedeńska (93)
  • Amerykanie (94)

Rozdział 3: Jak rozpoznać sonatę? (99)

  • Symfonie (99)
    • Pierwsza część: dziarska i żywa (100)
    • Druga część: powolna i liryczna (101)
    • Trzecia część: taneczna (101)
    • Rozhukany finał (101)
  • Sonaty i sonatiny (102)
  • Koncerty (103)
    • Struktura koncertu (103)
    • Kadencja (104)
  • Tańce i suity (105)
  • Serenady i divertimenta (106)
  • Tematy i wariacje (107)
  • Fantazje i rapsodie (108)
  • Poematy symfoniczne (109)
  • Lieder, czyli pieśni (109)
    • Lider w pisaniu Lieder (110)
    • Formy pieśni (110)
  • Oratoria i inne utwory dla chóru (111)
  • Opery, operetki i arie (111)
  • Uwertury i preludia (112)
  • Balet i baleriny (112)
  • Kwartety smyczkowe i inne zespoły instrumentów (114)
  • Po co w ogóle komu forma? (115)

CZĘŚĆ II: SŁUCHAJ! (117)

Rozdział 4: Prosty koncertowy przewodnik przetrwania autorstwa Dave'a i Scotta (119)

  • Przygotować się czy nie? (119)
  • Kiedy przybyć na koncert? (120)
  • Czy na Święto wiosny mam iść w przepasce na biodra? (120)
  • Poradnik smakosza - co zjeść przed koncertem? (121)
  • Gdzie usiąść i jak zdobyć najlepsze bilety? (122)
  • Klaskać czy nie klaskać? - oto jest pytanie (123)
    • Dlaczego nikt nie klaszcze? (124)
    • Więcej o zwariowanym zwyczaju nieklaskania (124)
  • Kogo zabrać ze sobą i z kim zostawić psa? (125)
  • Na jaki koncert pójść na randkę, a na jaki lepiej nie? (126)
  • Rzut oka na program (127)
    • Typowy format koncertowy (127)
    • I wreszcie muzyka (129)
    • Inny rodzaj programu (130)
  • Rola koncertmistrza (132)
    • Strojenie (132)
    • Obracanie, kręcenie, pchanie i ciągnięcie (132)
  • Wchodzi dyrygent (133)
    • Zrozumienie interpretacji (134)
    • Podział czasu (135)
    • Opis stanowiska (136[ 1])

Rozdział 5: Dla przyjemności słuchania (139)

  • 1. Händel: Muzyka na wodzie, Suita nr 2 (139)
  • 2. Bach: Das Wohltemperierte Klavier, tom II, Preludium i Fuga C-dur (140)
  • 3. Mozart: Koncert fortepianowy Es-dur nr 22, część III (142)
  • 4. Beethoven: V Symfonia, część I (145)
    • Ekspozycja (146)
    • Przetworzenie (147)
    • Repryza (147)
    • Coda (148)
  • 5. Brahms: IV Symfonia, część III (148)
  • 6. Dvořák: Serenada na smyczki, część IV (150)
  • 7. Czajkowski: VI Symfonia, część IV (151)
  • 8. Debussy: La Mer, Dialogue du Vent et de la Mer (153)
  • 9. Strawiński: Święto wiosny - Introdukcja, Wiosenne wróżby i Zabawa w porywanie (155)
    • Introdukcja (156)
    • Wiosenne wróżby i tańce młodzieńców (156)
    • Zabawa w porywanie (157)

Przerwa: Wyprawa za kulisy (159)

  • Życie w orkiestrowym bajorku (159)
  • What I Did for Love (160)
  • Przesłuchanie (160)
    • Historia niemal prawdziwa (161)
    • Ustawione przesłuchania (162)
    • Lista utworów (162)
    • Recepta (163)
    • Chwytanie szansy (163)
    • Nieoczekiwane spotkanie (163)
    • Powrót (164)
    • Na scenie (165)
    • Za zasłoną (165)
    • Oczekiwanie (166)
    • I po wszystkim (167)
  • Życie muzyka orkiestrowego, czyli co też dzieje się w pokoju ćwiczeń? (168)
  • Sprzedaż produktu (169)
  • Drobnym drukiem (171)
  • Trudna i niebezpieczna relacja między orkiestrą a jej dyrygentem (172)
  • Jak ugotować dyrygenta? (172)
  • Dlaczego mimo wszystko warto zostać zawodowym muzykiem? (173)

CZĘŚĆ III: PODRĘCZNY PRZEWODNIK PO ORKIESTRZE (175)

Rozdział 6: Klawisze i spółka (177)

  • Fortepian (177)
    • Spojrzenie w głąb fortepianu (177)
    • Nazywanie nut (178)
    • Znalezienie oktawy (178)
    • Granie na czarnych klawiszach (179)
    • Spojrzenie do środka fortepianu (179)
    • Przyciskanie pedałów (181)
    • Słuchanie fortepianu (181)
  • Klawesyn (182)
    • Barokowy złoty medal (182)
    • Słuchanie klawesynu (184)
  • Organy (184)
    • Przełączanie rejestrów (185)
    • Słuchanie organów (185)
  • Syntezator (186)

Rozdział 7: Smyczki i struny (187)

  • Skrzypce (188)
    • Pociągnięcia smyczkiem (188)
    • Strojenie (189)
    • Granie na skrzypcach (189)
    • Wibrująca struna (190)
    • Nieznośna lekkość smyczków (191)
    • Szarpanie strun (191)
    • Słuchanie skrzypiec (192)
  • Inne instrumenty strunowe (193)
    • Altówka (193)
    • Wiolonczela (194)
    • Kontrabas (196)
    • Harfa (197)
    • Gitara (199)

Rozdział 8: Instrumenty dęte drewniane (203)

  • Flet poprzeczny (204)
    • Jak wyczarować muzykę z powietrza (204)
    • Słuchanie fletu (205)
  • Flet piccolo (206)
  • Obój (206)
    • Gra na oboju (208)
    • Słuchanie oboju (208)
  • Rożek angielski (209)
  • Klarnet (209)
    • Instrument transponujący (210)
    • Słuchanie klarnetu (211)
  • Saksofon (212)
  • Fagot (213)

Rozdział 9: Instrumenty dęte blaszane (215)

  • Jak wydobyć dźwięk z instrumentów dętych blaszanych (216)
  • Waltornia (róg) (217)
    • Polowanie na nuty: naturalny róg (217)
    • Dodanie wentyli: współczesny, zdradliwy róg (217)
    • Słuchanie rogu (218)
  • Trąbka (219)
    • Całowanie z języczkiem (220)
    • Tłumiki (220)
    • Słuchanie trąbki (220)
  • Puzon (221)
    • To się musi dać wyciągnąć (222)
    • Słuchanie puzonu (223)
  • Tuba (223)
    • Rozgadane tuby (224)
    • Słuchanie tuby (224)
  • Co wkurza muzyków grających na instrumentach dętych blaszanych (224)

Rozdział 10: Największe hity na perkusję (227)

  • Kotły (228)
    • Tremolo, proszę (229)
    • Słuchanie kotłów (229)
  • Wielki bęben (230)
  • Talerze (230)
  • Werbel (231)
  • Ksylofon (231)
  • Inne podobne instrumenty (232)
  • Jeszcze więcej instrumentów, w które warto uderzać (233)
    • Trójkąt (233)
    • Tamburyn (234)
    • Tam-tam i gong (235)
    • Kastaniety (235)
    • Bat (wł. frusta) (236)
    • Cowbell (krowi dzwonek) (236)
    • Kołatka (236)

CZĘŚĆ IV: SPOJRZENIE W GŁĄB UMYSŁU KOMPOZYTORA (237)

Rozdział 11: Czas na straszliwie trudną teorię muzyki (239)

  • Czuję rytm: silnik muzyki (240)
    • Podział czasu (240)
    • Poczuj rytm (240)
    • Czytanie nut po raz pierwszy (242)
    • Przedłużanie nut (242)
    • Skracanie nut (243)
    • Dodanie kropki (244)
    • Egzamin końcowy (245)
  • Zrozumienie wysokości dźwięku: Beethoven przy 5000 obrotów na minutę (245)
    • Mały eksperyment dla dobra ludzkości (246)
    • 12 tonów (247)
    • Zapisywanie wysokości tonów (248)
    • W 99,9999% pewna metoda oznaczania tonacji autorstwa Dave'a i Scotta (255)
    • Po co nam tonacje? (256)
  • Skok w interwały (257)
    • Sekunda wielka (257)
    • Tercja wielka (258)
    • Kwarta (259)
    • Kwinta (260)
    • Seksta wielka (260)
    • Septyma wielka (261)
    • Oktawa (261)
    • Różnica między interwałami wielkimi a małymi (262)
    • Sekunda mała (262)
    • Tercja mała (263)
    • Kwinta mała (nie!) - czyli tryton (263)
    • Seksta mała (264)
    • Septyma mała (264)
  • Skala (265)
  • Tworzenie melodii (266)
  • Dwuwymiarowość: harmonia (267)
    • Durowe, molowe i śmolowe akordy (268)
    • Krewni i znajomi: pochód akordów (269)
    • Przyjaciele, cyfry rzymskie, sekwencje akordów (269)
    • Słuchanie starych przebojów (270)
  • Czas teraz wszystko dobrze wymieszać (271)
  • Zdobycie wykształcenia muzycznego (272)

Rozdział 12: Jeszcze raz - z uczuciem o dynamice, tempie i orkiestracji (273)

  • Dynamiczne duo: głośno i cicho (274)
    • Kochanie, zmniejszyłem głośnocich (274)
    • Włoskie spinki do włosów (275)
    • Kwestia gustu (276)
  • Tempo (276)
  • Hekelfony i puzony: łatwa orkiestracja (277)
    • Zabawa barwami dźwięku (277)
    • Zapisywanie orkiestracji (277)
    • Kim jest orkiestrator? (278)

CZĘŚĆ V: DEKALOGI (281)

Rozdział 13: Dziesięć najbardziej rozpowszechnionych błędnych przekonań na temat muzyki klasycznej (283)

  • Muzyka klasyczna jest nudna (283)
  • Muzyka klasyczna jest dla snobów (284)
  • Współczesna muzyka koncertowa jest trudna w odbiorze (284)
  • Teraz już nikt nie pisze muzyki klasycznej (284)
  • Do filharmonii trzeba się odstrzelić jak stróż w Boże Ciało (285)
  • Jeśli nie słyszałeś o zaproszonym soliście, to na pewno nie jest dobry (285)
  • Życie zawodowych muzyków jest usłane różami (286)
  • Najlepsze miejsca są z samego przodu (286)
  • Klaskanie między częściami utworu jest nielegalne, niemoralne i tuczące (286)
  • Muzyka klasyczna nie może zmienić Twojego życia (287)

Rozdział 14: Dziesięć muzycznych terminów, których znajomością zaszpanujesz na imprezie (289)

  • Atonalny (290)
  • Kadencja (290)
  • Concerto (290)
  • Kontrapunkt (290)
  • Crescendo (291)
  • Ekspozycja (291)
  • Intonacja (291)
  • Orkiestracja (291)
  • Repertuar (291)
  • Rubato (292)
  • Tempo (292)
  • Jak wykorzystać swoją znajomość tych terminów (292)

Rozdział 15: Dziesięć najlepszych dowcipów o muzyce klasycznej (293)

  • Mistrz nad mistrzów (293)
  • Niebiańska orkiestra (293)
  • Sekcja dęta chodzi na randki (294)
  • Śmierć maestro (294)
  • Bezdomny altowiolista (295)
  • Płaczący altowiolista (295)
  • Ściąga dyrygenta (295)
  • Niektórym nie da się pomóc (295)
  • Zemsta muzyków (296)
  • Ostatni dowcip o altowioliście (296)

Rozdział 16: Dziesięć sposobów, by w Twoim życiu było więcej muzyki (297)

  • Poznaj bliżej swoją orkiestrę (297)
  • Muzyczne wycieczki (298)
  • Zostań groupie - poznaj artystów (298)
  • Darmowe lub tanie nagrania (299)
  • Muzyka w internecie (300)
  • Niekończące się źródło muzyki (300)
  • Słuchaj radia (301)
  • Oglądaj filmy o muzyce klasycznej (301)
  • Ucz się o muzyce klasycznej (302)
  • Sam twórz muzykę (303)

DODATKI (305)

Dodatek A: Jak stworzyć kolekcję muzyki klasycznej (307)

  • Lista 1. Znane i kochane (307)
  • Lista 2. Mniej znane, ale łatwe w odbiorze (308)
  • Lista 3. Średnio przystępne (309)
  • Lista 4. Nieco trudniejsze w odbiorze (310)
  • Lista 5. Prawdziwe wyzwania (311)

Dodatek B: Oś czasu muzyki klasycznej (313)

Dodatek C: Słowniczek (319)

Skorowidz (325)

Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II plus Francuski dla bystrzaków. Poziom średnio zaawansowany plus Trening siłowy dla bystrzaków. Wydanie IV
Cena zestawu: 101,73 zł 119,70 zł
Oszczędzasz: 17,97 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II
Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II plus Francuski dla bystrzaków. Poziom średnio zaawansowany plus Trening siłowy dla bystrzaków. Wydanie IV
Cena zestawu: 101,73 zł 119,70 zł
Oszczędzasz: 17,97 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II
Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej z...
Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk
  Cena: 89,00 zł  Dodaj kielu2
  Cena: 29,90 zł  Dodaj mezyco
Projekty elektroniczne dla bystrzaków
Earl Boysen, Nancy C. Muir
  Cena: 54,90 zł  Dodaj proeby
  Cena: 39,90 zł  Dodaj nakoby
  Cena: 49,00 zł  Dodaj e13pvb
Rework
Jason Fried, David Heinemeier Hansson
  Cena: 39,90 zł  Dodaj rework
Projekty elektroniczne dla bystrzaków
Earl Boysen, Nancy C. Muir
  Cena: 43,91 zł  Dodaj proeby
Success and Change
Mateusz Grzesiak
  Cena: 31,92 zł  Dodaj succes
  Cena: 31,92 zł  Dodaj lihakw
  Cena: 26,32 zł  Dodaj urobog
  Cena: 31,92 zł  Dodaj nakoby
Budowanie pewności siebie dla bystrzaków
Kate Burton, Brinley N. Platts
  Cena: 34,90 zł  Dodaj bupeby