ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

 

Aktualności

Wciąż walczysz z niechcianymi kilogramami? Przeczytaj o tym, jak schudnąć zdrowo, smacznie i na zawsze

Karuzela wagi

Gdy osiągniesz zamierzoną wagę, powinno być już z górki, prawda? Nie za bardzo. Najczęściej utrzymanie wagi jest znacznie trudniejsze od samego odchudzania. Czemu się tak dzieje?

 

  • odmawiałaś/odmawiałeś organizmowi zbyt wielu rzeczy naraz, żeby móc w tym stanie długo wytrzymać.
  • po zakończeniu restrykcyjnej diety znacznie podnosi się stężenie greliny. Badania pokazują, że mózg jest zaprogramowany w taki sposób, aby jeszcze bardziej emocjonalnie reagować na zakazane potrawy po przeżyciu diety ograniczającej. Naukowcy odkryli, że rejony mózgu odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności wykazują podwyższoną aktywność na widok słodkich lub tłustych produktów. Być może więc nie będziesz w stanie odmawiać sobie jedzenia tak skutecznie jak przedtem.
  • wszystkie hormony w organizmie są przystosowane do pierwotnej nadwagi, dlatego aktywnie ,,dążą" do tego, aby ją przywrócić. Z tego powodu powolne, stopniowe chudnięcie ma większe szanse na długoterminowy sukces -- dajesz hormonom czas na dostosowanie się do nowej wagi ciała. Ciężko stwierdzić, jak długo utrzymuje się taki stan osłabienia po zakończeniu restrykcyjnej diety, eksperci sądzą jednak, że może to trwać latami. Nie oznacza to wcale, że nie da się przez ten czas utrzymać nowej wagi, ale jest to znacznie trudniejsze zadanie. Przyznanie się do tego jest pierwszym krokiem do realizacji podejmowanych zmian. Potężny wpływ na wyskoczenie z karuzeli wagi ma zmiana sposobu myślenia o spożywanym przez siebie jedzeniu.

 

Czas zerwać ze złymi nawykami

Trudno powiedzieć, które nawyki wywodzą się z genów, a które ze środowiska, ale obydwa rodzaje wpływają na Twoją przemianę materii. Badania sugerują, że niektórzy ludzie mają w genach zakodowaną chęć do spożywania wysokokalorycznych potraw. Otacza Cię również wiele restauracji i barów szybkiej obsługi, a w większości sytuacji towarzyskich związanych z jedzeniem coraz trudniej unikać tego typu pożywienia i przeprogramować się psychologicznie.

 

Przestaw swoją mentalność

Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Im bardziej jednak skupiasz się na swoim wyglądzie i nastroju, a nie wyłącznie na cyferkach pokazywanych przez wagę, tym łatwiej rozumiesz długofalowe korzyści płynące z zoptymalizowania metabolizmu w zdrowy sposób.

 

ZADANIE

Poświęć chwilę dla siebie i odpowiedz na poniższe pytania:

- jakie są Twoje cele jak i długoterminowe;

- jak powinieneś myśleć o odchudzaniu i co oznacza dla Ciebie zdrowy tryb życia;

- jakie są praktyczne czynności pozwalające osiągnąć sukces już z właściwym nastawieniem psychicznym;

- jakie możesz powziąć działania związane ze zmianą diety i aktywności fizycznej, pozwalające na uzyskanie długotrwałej poprawy metabolizmu.

Okładka książki Sprawny metabolizm dla bystrzaków

Okładka książki Sprawny metabolizm dla bystrzaków

Sprawny metabolizm dla bystrzaków

Autor: Rachel Berman