Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi
- Autorzy:
- Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk
- Wydawnictwo:
- Onepress
- Ocena:
- 5.7/6 Opinie: 11
- Stron:
- 424
- Druk:
- oprawa twarda
- Dostępne formaty:
-
PDFePubMobi
Opis książki: Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi
Szef - to brzmi dumnie!
Najlepszych szefów nie poznaje się po świetnie skrojonym garniturze ani eleganckiej garsonce. Jakości nie zagwarantują też drogie studia czy twardy charakter. Najwybitniejsi menedżerowie stali się elitą w swoim fachu po wielu latach ciężkiej pracy... nad sobą. To właśnie dzięki ich staraniom dziś Ty możesz osiągnąć upragniony sukces w znacznie krótszym czasie. Książka ta powstała zarówno z myślą o zupełnych nowicjuszach, stawiających dopiero pierwsze kroki na stanowisku kierowniczym, jak i o doświadczonych biznesmenach, którzy uważają, że na naukę nigdy nie jest za późno.
To, czego Ci trzeba, to fachowa wiedza na temat zarządzania, a także wybrane informacje z zakresu psychologii. Pierwsze ułatwią Ci prowadzenie firmy, drugie znacznie usprawnią kontakty z podwładnymi i uczynią przyjemniejszym kierowanie grupą ludzi. Wyjątkowość tego podręcznika polega na tym, że opiera się on na indywidualnych doświadczeniach autorów, uznanych polskich trenerów kadry zarządzającej. Ma on jednak znacznie większe ambicje: korzysta z praktyki wielu innych menedżerów, odnosząc się przy tym do typowo polskich realiów i specyfiki rodzimego rynku.
Wtajemniczenie w trzech krokach:
- Niedoceniane przedmioty obowiązkowe
- Elementy psychologii szefa
- Manowce zarządzania
Sugestywna grafika. Nigdzie nie przeczytasz tego,
co tutaj zobaczysz na własne oczy!
- Przeczytaj wywiad z autorem książki Andrzejem Niemczykiem >>
- O książce możesz także przeczytać tutaj >>
- Pobierz plik MP3 i posłuchaj 1 recenzji o książce >>
- Pobierz plik MP3 i posłuchaj 2 recenzji o książce >>
Patroni książki:
O autorach książki
Andrzej Niemczyk — prowadzi szkolenia menedżerskie, handlowe, trenerskie, negocjacyjne. Szkoli menedżerów na każdym szczeblu zarządzania. Wykłada w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej. Jest autorem i współautorem ośmiu książek o zarządzaniu, sprzedaży, efektywności osobistej i prowadzeniu szkoleń. Jego artykuły o zarządzaniu można znaleźć w wielu czasopismach branżowych. Jest trenerem w firmach Training Partners i Szkolenia Aniemczyk.pl.
Wiesław Grzesik jest współwłaścicielem i wiceprezesem ds. rozwoju firmy doradczo-szkoleniowej Training Partners. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu oddziałami koncernów o globalnym zasięgu. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu budowania postaw otwartych na kreatywność i innowacyjność.
Prowadzi także warsztaty z zakresu technik analizy problemów oraz metod kreatywnego myślenia i poszukiwania rozwiązań. Współpracuje z takimi periodykami, jak Manager Magazine, Personel, Wiedza i Praktyka, Puls Biznesu.
Anna Niemczyk — specjalizuje się w szkoleniach menedżerskich i rozwojowych. Szkoli m.in. z zakresu komunikacji, asertywności, rozwiązywania konfliktów, zarządzania w procesie zmian, inteligencji emocjonalnej, zachowywania równowagi między życiem zawodowym a osobistym oraz radzenia sobie ze stresem. Prowadzi warsztaty rozwoju osobistego oraz uczące współpracy wewnątrz firmy. Wykłada w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej. Jest współautorką Książki dla skutecznych szefów (Onepress, 2007). Publikuje m.in. w czasopismach „Personel i Zarządzanie” i „Marketing w Praktyce”. Jest trenerem w firmach Training Partners i Szkolenia Aniemczyk.pl.
Ebooka "Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Recenzje książki: Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi (5) Poniższe recenzje mogły powstać po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów bądź innej zachęty do jej napisania np. zapłaty.
-
Recenzja: Magazyn Literacki Książki ET, 01/09/2008Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Poradnik zarówno dla stawiających pierwsze kroki na stanowisku kierowniczym, jak i doświadczonych biznesmenów. Trzej trenerzy kadry zarządzającej - Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik i Anna Niemczyk w "Książce dla skutecznych szefów" dzielą się swoją wiedzą, jak sprawnie kierować zespołem ludzi. Jak budować relacje, motywować oraz jak zwalniać. Na temat szefowania wypowiadają się również eksperci z różnych firm. Książce towarzyszą interesujące ilustracje Michała Wręki.
-
Recenzja: Personel PlusRecenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Najlepszych szefów nie poznaje się po świetnie skrojonym garniturze ani eleganckiej garsonce. Najwybitniejsi menedżerowie stali się elitą w swoim fachu po wielu latach ciężkiej pracy nad sobą. Książka ta powstała zarówno z myślą o zupełnych nowicjuszach, stawiających dopiero pierwsze kroki na stanowisku kierowniczym, jak i o doświadczonych biznesmenach, którzy uważają, że na naukę nigdy nie jest za późno. Wyjątkowość tego podręcznika polega na tym, że opiera się on na indywidualnych doświadczeniach autorów, uznanych polskich trenerów kadry zarządzającej.
-
Recenzja: Gentleman Lubomir BakerRecenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Autorzy rekomendują swoją książkę jako adresowaną dla wszystkich szefów: początkujących i doświadczonych. Na co dzień prowadzą szkolenia dla firm. Z doświadczeń wyniesionych ze szkoleń przeprowadzonych dla polskich menedżerów czerpią przykłady ilustrujące kluczowe zagadnienia najistotniejsze dla zarządzania. Namówili też kilku szefów firm, by osobiście opowiedzieli o problemach, z jakimi zetknęli się w niełatwym procesie zarządzania. Książka skonstruowana jest zgodnie z amerykańskimi wzorami: przeplata teorię i tzw. easy. Obejmuje szeroki zakres tematyczny. W pierwszej części mówi o wdrażaniu pracowników, metodach motywowania, zasadach dobrych praktyk, skuteczności i sprzedaży. Drugą część autorzy poświęcili problematyce psychologii szefa. Rekomendacja: Lektura pozwala każdemu przeanalizować własny portret psychologiczny i jego implikacje w relacjach z pracownikami.
-
Recenzja: Puls Biznesu, Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. KG, 07/2008Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Szef to brzmi dumnie: Najlepszych szefów poznaje się nie po świetnie skrojonym garniturze czy eleganckiej garsonce ani po drogich studiach lub twardym charakterze. Wybitni menedżerowie stali się elitą w swym fachu po latach ciężkiej pracy nad sobą. Dzięki ich staraniom można odnieść sukces szybciej zapewniają autorzy "Książki dla skutecznych szefów" wydanej przez wydawnictwo Onepress. Podręcznik opiera się na indywidualnych doświadczeniach autorów, znanych polskich trenerów kadry zarządzającej. Mogą po niego sięgnąć zarówno doświadczeni biznesmeni, jak i nowicjusze z ambicjami, by zarządzać ludźmi w przyszłości.
-
Recenzja: Personel i Zarządzanie Jolanta Szaban, 05/2008Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Wyznaczyć azymut Sama wiedza menedżera nie wystarcza, by mógł on kompetentnie zarządzać podwładnymi. Ważna jest osobowość przełożonego, istotne są też jego umiejętności, m.in. znajomość psychologii, dzięki której menedżer lepiej rozumie mechanizmy kierujące działaniami innych. Nie bez znaczenia jest także charakter relacji między przełożonym a podwładnymi. W zalewie literatury czysto naukowej lub łączącej teorię z praktyką (na ogół w niezbyt korzystnych dla praktyki proporcjach) „Książkę dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi” wyróżniają świeże spojrzenie oraz przykłady z rodzimego „podwórka”. Niewątpliwie może to wpłynąć korzystnie na jej odbiór przez tych, dla których jest przeznaczona. A adresowana jest do określonych czytelników - menedżerów różnych szczebli zarządzania - tych poszukujących, chcących dowiedzieć się czegoś więcej o sobie samych i o problemach, jakie często napotyka szef w kontaktach z pracownikami, podwładnymi. Książka napisana została przez osoby zajmujące się szkoleniami menedżerów i czerpiące wiedzę z doświadczeń wielu klientów firmy szkoleniowej, którą reprezentują, a także z doświadczeń innych ekspertów oraz własnych. Dlatego niewątpliwą zaletą tej pracy są - będące jej „sercem” - case’y, czyli przypadki do studiowania i analiz. Są to przykłady z życia wzięte, nie abstrakcyjne, z których każdy opatrzony jest komentarzem bądź wspomnianych ekspertów, bądź samych autorów. Rozdziały kończą się swego rodzaju podsumowaniem - „kilka uwag” to przedstawione w pigułce najważniejsze aspekty problemów, o jakich była mowa w rozdziale, oraz wskazówki dla menedżerów, jak postępować w przedstawionych wcześniej sytuacjach. Opisy problemów, które znaleźć można w pracy, dotyczą niewątpliwie ważnych, jeśli nie najważniejszych, aspektów pracy menedżera. Co prawda, dyskusyjna jest kolejność przedstawienia zagadnień w rozdziałach - wydaje się, że w wielu sytuacjach punktem wyjścia powinna być analiza postaw i zachowań samego szefa, bowiem w znakomitej większości przypadków od niego zależy, jak zostaną rozwiązane problemy ludzkie w organizacji. Te uwagi jednak, będące osobistą opinią recenzentki, nie przekreślają podstawowej zalety książki, jaką jest bardzo praktyczne potraktowanie jej przedmiotu. Publikacja ma bowiem wybitnie podręcznikowy charakter. Składa się ona z trzech części. Pierwsza z nich poświęcona jest umiejętnościom menedżerskim związanym z kierowaniem ludźmi. W drugiej autorzy pokusili się o przedstawienie elementów „psychologii” szefa, a część trzecia dotyczy najczęściej spotykanych błędów w kierowaniu ludźmi. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że recenzowana praca nie jest przeznaczona dla tych, którzy zainteresowani są poszerzaniem swej wiedzy teoretycznej. Autorzy nie zamieszczają w swojej pracy prawie żadnych przypisów ani bibliografii - można to uznać za pewien jej mankament. Chociaż opisane są przypadki, relacje słuchaczy, to brak jest odnośników do przebogatej literatury dotyczącej poruszanych zagadnień. Oczywiście o takim, a nie innym sposobie napisania książki, przesądza jej przeznaczenie. Do rąk praktyków oddany zostaje użyteczny podręcznik. Zawiera on z jednej strony liczne przykłady sytuacji, z jakimi stykają się wszyscy menedżerowie w swej codziennej pracy. Z drugiej strony są one komentowane przez innych ekspertów praktyków, specjalistów w danej dziedzinie, którzy podsuwają możliwe rozwiązania określonych sytuacji. To np. osoby zajmujące się w dużych firmach szkoleniami, menedżerowie ds. HR. Warto również wspomnieć o oryginalnych ilustracjach Michała Wręgi uzupełniających i ubarwiających treść książki, a także o mapach autorstwa Zosi Stęplowskiej. Znaleźć je można na końcu rozdziałów i stanowią one swoisty „przewodnik” po każdym z nich.
Szczegóły książki
- ISBN Książki drukowanej:
- 83-246-1246-7, 8324612467
- Data wydania książki drukowanej:
- 2008-04-22
- ISBN Ebooka:
- 978-83-246-9479-2, 9788324694792
- Data wydania ebooka:
- 2014-03-05 Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@dlabystrzakow.pl.
- Format:
- 158x235
- Numer z katalogu:
- 4082
- Rozmiar pliku Pdf:
- 13.5MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 5.3MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 11.4MB
Spis treści książki
- Cele działania firmy (20)
- Wizja (22)
- Wspólne wartości (22)
- Wzory zachowań (22)
- Meandry awansu wewnętrznego (33)
- Rozpoznać wzajemne oczekiwania (39)
- Gdy jest źle (41)
- Gdy jest dobrze (45)
- Gdy pojawia się nowy szef (48)
- Gdy szef odchodzi (49)
- Jedenaście zasad motywacji (55)
- 1. Motywowanie zacznij od siebie (56)
- 2. Nie motywuj bez podania celu (57)
- 3. Nieosiągalne cele demotywują (57)
- 4. Wspólne określenie celu motywuje (58)
- 5. Nie motywuj innych, dopóki nie poznasz ich potrzeb (60)
- 6. Motywuj, umożliwiając rozwój (62)
- 7. Nie oczekuj, że motywacja trwa wiecznie (63)
- 8. Motywuj, dostrzegając sukcesy (64)
- 9. Etyczne współzawodnictwo motywuje (65)
- 10. Elitarność motywuje (65)
- 11. Przynależność do grupy motywuje (66)
- Manipulowanie pod płaszczykiem motywowania (74)
- Zarobki podwładnych (83)
- Premia regulaminowa (84)
- Premia uznaniowa (88)
- Wynagrodzenie podstawowe (90)
- Skutki złych rozwiązań (92)
- Zarobki szefa (93)
- Kiedy zwolnić? (101)
- Jak zwalniać? (103)
- Konsekwencje zwalniania (109)
- Skutki dla klientów i konkurencji (112)
- Czym jest benchmarking? (119)
- Typy benchmarkingu (120)
- Benchmarking wewnętrzny (120)
- Benchmarking konkurencyjny (121)
- Benchmarking funkcjonalny (121)
- Nowe pomysły czy adaptacje starych? (121)
- Dobre praktyki a zmiany w przedsiębiorstwie (122)
- Nowe produkty (124)
- Porównywanie wskaźników w poszukiwaniu najlepszych praktyk (127)
- Poszukiwania przez analogię (128)
- Analogia osobista (129)
- Analogia bezpośrednia (129)
- Analogia symboliczna (129)
- Zaangażowanie pracowników (130)
- Dobre praktyki a innowacyjność (130)
- Podsuwanie przez pracowników nowych pomysłów (131)
- Dobre praktyki a konkurencyjność (132)
- Budżet i terminy (137)
- Etapy projektu (137)
- Określenie potrzeb odbiorców (138)
- Wybór celu projektu (139)
- Planowanie projektu (140)
- Realizacja projektu, czyli do roboty (144)
- Kontrola efektów (145)
- Ocena projektu (147)
- Zalety projektu (148)
- Wiedza o kluczowych klientach (153)
- Wiedza o własnych usługach i produktach (155)
- Wiedza o konkurencji i jej produktach (156)
- Wiedza o własnej postawie w trakcie spotkania z klientem (160)
- Zła obsługa po sprzedaży? (163)
- Pierwsze spojrzenie na szefa (171)
- Szef poddany analizie - słów kilka o analizie transakcyjnej (172)
- Inwentaryzacja po raz pierwszy - analiza strukturalna według analizy transakcyjnej (176)
- Jak to działa - czyli jak się na co dzień zachowujemy
- analiza funkcjonalna (178)
- Szef jako Rodzic (178)
- Szef też ma emocje - stan Ja Dziecko (187)
- Szef w pełni Dorosły (202)
- Obraz całego zespołu na tle portretu szefa (206)
- 1. styl zarządzania - "biurokrata na patrolu" (207)
- 2. styl zarządzania - "włoska mama" (208)
- 3. styl zarządzania - "firma to Ja, czyli szef-Słońce" (209)
- 4. styl zarządzania - "stanowczy, twórczy, dobry ojciec" (210)
- Portret nr 1: 2. styl zarządzania - "włoska mama" w męskim wydaniu (212)
- Portret nr 2: 1. styl zarządzania - "biurokrata na patrolu" (212)
- Portret nr 3: 4. styl zarządzania - "stanowczy, twórczy, dobry ojciec" (214)
- Portret nr 4: 3. styl zarządzania - "firma to Ja, czyli szef-Słońce" (216)
- Szef spogląda w lustro (218)
- Składowe portretu - rozmawiamy czy komunikujemy się (218)
- Transakcje - czyli jak ze sobą rozmawiamy i co z tego wynika (221)
- Postawy życiowe - czyli co myślimy o sobie i o innych; jak to wpływa na nasz sposób zarządzania i tworzenie atmosfery w pracy 234
- I postawa: Ja jestem OK - Ty jesteś OK (236)
- II postawa: Ja jestem OK - Ty nie jesteś OK (236)
- III postawa: Ja nie jestem OK - Ty jesteś OK (237)
- IV postawa: Ja nie jestem OK - Ty nie jesteś OK (238)
- Postawa życiowa a funkcjonowanie zespołu (238)
- Zaczynamy stosować asertywne komunikaty (260)
- Bilans zysków i strat - z jakich powodów wybieram nieasertywne zachowania (262)
- Jestem szefem, więc mam prawo do... (265)
- Asertywny gniew szefa (267)
- Irracjonalne myśli są hamulcami zachowań asertywnych (271)
- Indywidualny styl rozwiązywania konfliktów a postawa asertywna (274)
- Dominacja, czyli Ja wygrywam - Ty przegrywasz (276)
- Adaptacja, czyli Ja ustępuję - Ty wygrywasz (278)
- Unikanie, czyli Ja się wycofuję - Ty stajesz się nieistotny (279)
- Kompromis, czyli Ja ustępuję i obiecuję - Ty ustępujesz i obiecujesz (280)
- Współdziałanie - Ja wygrywam - Ty wygrywasz (281)
- Gry psychologiczne - gry bez zwycięzców (285)
- Czy zauważasz swoich pracowników? (285)
- "W co ty grasz?" (288)
- Gra ma sens, jeśli pojawi się drugi gracz (291)
- Jak nie grać? (301)
- Zasady czystej komunikacji według analizy transakcyjnej (305)
- Zarządzanie przez konflikt (314)
- Przyczyny konfliktów (315)
- Objawy (318)
- Leczenie (319)
- Na autorytet trzeba zapracować (334)
- Przyczyny braku autorytetu (337)
- Objawy braku autorytetu (338)
- Leczenie (339)
- Dobre rady (340)
- Nieformalny lider w polityce i w firmie (347)
- Co sprzyja wyłonieniu nieformalnego lidera? (347)
- Jak obecność nieformalnego lidera wpływa na zespół? (349)
- Co dzieje się z nieformalnym liderem? (352)
- Lepiej zapobiegać, niż leczyć (353)
- A kiedy mamy już lidera... (356)
- Monitorowanie relacji z zespołem (356)
- Poszukiwanie sukcesorów (357)
- Kiedy i jak zwolnić nieformalnego lidera? (358)
- Rutyna pomaga (366)
- Rutyna przeszkadza (367)
- Przyczyny (368)
- Obraz choroby (369)
- Najważniejsze powody braku kreatywności. Jak sobie radzić? (374)
- Schematyzm myślenia i postępowania (374)
- Obawa przed krytyką (375)
- Obawa przed nowym (376)
- Obezwładniające poczucie sukcesu (379)
- Niskie poczucie własnej wartości (380)
- Brak motywacji (381)
- Przyczyny wokół nas (391)
- Zamęczyć samego siebie (392)
- Konsekwencje przemęczenia (396)
- Jak się zmęczyć, ale nie zamęczyć? (403)
- Jak wprowadzić wyścig szczurów? (405)
Wprowadzenie (13)
Część I Niedoceniane przedmioty obowiązkowe
Rozdział 1. Nowy pracownik w firmie (17)
Wdrożenie do pracy wymaga planu działań
i przewodnictwa szefa
Rozdział 2. Szef i jego przełożeni (37)
Relacje szefa z jego przełożonymi rzutują na cały zespół
Rozdział 3. Motywowanie pozafinansowe pracowników (53)
Motywowanie bez wiedzy
o potrzebach podwładnych prowadzi donikąd
Rozdział 4. Motywowanie finansowe (81)
Menedżer powinien współtworzyć system wynagradzania swoich pracowników
Rozdział 5. Zwalnianie podwładnych (99)
Nieunikniony element zarządzania wymagający rzetelnego przygotowania
Rozdział 6. Poszukiwanie dobrych praktyk (117)
Większość najlepszych rozwiązań już istnieje
- naucz się adaptować je do własnych potrzeb
Rozdział 7. Myślenie w kategoriach projektu (135)
Uporządkowanie działań zwiększa skuteczność zarządzania
Rozdział 8. Proces handlowy (151)
Wszyscy pracownicy w firmie mają związek ze sprzedażą
Część II Elementy psychologii szefa - wiedza nietajemna
Rozdział 9. Portret szefa (169)
Swój styl zarządzania i reakcje otoczenia można zrozumieć i na nie wpływać
Rozdział 10. Asertywność szefa to znacznie więcej niż umiejętność mówienia "nie" (257)
Rozdział 11. Konflikt w zespole (311)
Konfliktów nie należy powstrzymywać i utajniać, tylko trzeba je rozwiązywać
Część III Manowce zarządzania
Rozdział 12. Szef bez autorytetu (327)
Sama wiedza i umiejętności bez osobowości
nie zbudują autorytetu
Rozdział 13. Nieformalny lider (345)
Złe zarządzanie tworzy alternatywnych przywódców
Rozdział 14. Rutyna szefów i podwładnych (363)
Poszukiwanie równowagi pomiędzy kreatywnością a rutyną
Rozdział 15. Przemęczenie pracą (387)
Wymagania stawiane przez firmę i nas samych powinny być proporcjonalne do indywidualnych możliwości
Skorowidz (415)
Oceny i opinie klientów: Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk (11) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(10)
(0)
(0)
(1)
(0)
(0)
Oceny i opinie poprzedniego wydania
więcej opinii